Otevřený dopis/dotaz kandidátům do krajských voleb 2020 v Ústeckém kraji
Vážení krajští zastupitelé, vážení kandidáti,
v uplynulém volebním období jsme sledovali a dokumentovali bezútěšný stav tratě Děčín – Oldřichov u Duchcova, proto bychom rádi znali Váš názor na její budoucnost v následujících letech. Vaši reakci zprostředkujeme i našim divákům – Vašim voličům, kteří osud tzv. Kozí dráhy sledují s námi.
Pravidelnou osobní dopravu přestal Ústecký kraj objednávat od roku 2007, od té doby trať „chátrá“, resp. na ní Správa železnic (tehdy SŽDC) protizákonně zanedbává údržbu. V úseku Děčín – Telnice jezdily pravidelné letní víkendové vlaky do roku 2014. Další provoz byl násilně přerušen v roce 2015, kdy týden před objednanými zvláštními jízdami spadlo na trať několik kamenů. Kvůli úseku 200 metrů (kameny byly odklizeny zanedlouho) je trať již pátým rokem ve výluce.
Pro letošní rok objednal na Kozí dráze starosta Telnice mimořádné vlaky na velikonoční čtvrtek, na léto objednal jiný dopravce pravidelné víkendové a sváteční jízdy na vlastní komerční riziko. Správa železnic objednávky zamítla, přestože na jaře proběhla na trati rozsáhlá údržba a je sjízdná v celé své délce. Kromě zájmu o provoz turistické osobní dopravy by trať rádi využívali také nákladní dopravci jako objízdnou trasu přetížené stávající sítě. Správa železnic však vlaky na trať pustit odmítá a intenzivně prosazuje likvidaci kolejí.
Kozí dráha má významný turistický potenciál pouze v podobě železnice, cyklostezka je diskriminační pro širokou skupinu obyvatel (každý na kole jezdit nemůže), její využití je navíc výrazně omezené (nepřízeň počasí, roční doba, převoz kočárků, větších zavazadel atp.) oproti možnostem vlaků. Navíc pro cyklisty jsou vlaky vždy výhodným doplňkem k navazujícím stávajícím cyklotrasám.
Obecně je budoucnost čtyřicetikilometrové Kozí dráhy významným atributem dalšího rozvoje turistického ruchu v oblasti Podkrušnohoří a stanovisko kraje, resp. krajských zastupitelů bude hrát v následujících letech zásadní roli.
Klíčovým krokem Ústeckého kraje by měla být objednávka sezónních osobních vlaků v konceptu turistických linek!
Navržený požadavek se opírá především o nedávno schválený Masterplán železniční dopravy schválený v bezprostředně sousedícím Německu (zde) a s ním související záměr reaktivace nevyužívaných tratí (zde).
Prosíme o Váš názor na stávající situaci železniční tratě Děčín – Oldřichov u Duchcova (Kozí dráha) a Vaše stanovisko k její budoucnosti.
Odpovědět je možné na email film@zahadalokalek.cz nebo na facebook.com/zahadalokalek/
Vaše reakce i nocommenty zveřejníme nejpozději 1. října 2020.
S díky za Váš čas a přáním úspěšných dní
Andy Primusová, 20. září 2020
Reakce: komentáře a diskuze na facebook.com/zahadalokalek/
Komunistická strana Čech a Moravy
Jaroslav Komínek, krajský radní pro dopravu 2012-2020
"Při mém příchodu do vedení Ústeckého kraje v roce 2012 jsme začali intenzivně řešit, jestli by nebylo vhodné přehodnotit rozhodnutí mých předchůdců, kdy se na některých tratích zrušila objednávka vlaků v pravidelném provozu. Na základě studie, kterou jsme nechali zpracovat, jsme vybrali několik tratí, kde má smysl vrátit vlakovou dopravu, alespoň v režimu turistického provozu. Kritérium, na základě kterého jsme následně vybrali několik tratí, byla návaznost na dostupnost významných cílů, jako např. hrady, zámky, skanzeny a další výletní místa. Mezi těmito tratěmi byla a stále je i Kozí dráha. Bohužel Správa železnic (SŽ) nebyla schopna na této trati zabezpečit sjízdnost a dokonce následně vydala rozhodnutí o výluce. Naše snaha o poptávku provozu na této trati je stále marná, protože pokud nemáme koleje, po kterých by dopravce jezdil, tak nejsme schopni uzavřít smlouvu. To se ukázalo v letošním roce, kdy zájem dvou dopravců ztroskotal na tom, že tam prostě SŽ ty vlaky nepustila.
Musím potvrdit, že využívání těchto tratí pro turistickou dopravu se osvědčilo jako smysluplné a dokonce v letošním roce byl a stále je o turistické linky větší zájem, než v letech předchozích.
Osobně bych viděl rozumné, až se sem vlaky vrátí, prodloužit vlaky v původním vedení Děčín – Telnice – Krupka – Oldřichov u Duchcova. To by mělo logiku a myslím, že obrovský potenciál tím, že vlaky nejen obslouží několik významných míst, ale i navážou ve dvou místech na hlavní koridorovou vlakovou trať.
Závěrem si dovolím postesknout nad tím, že Kozí dráha se bohužel stala jakýmsi symbolem voleb. Vždy se některé politické subjekty o tuto trať nejvíce zajímají před volbami a vytvoří si z toho volební téma. Nemyslím si, že by to měl být nástroj ke zviditelnění některých politiků či politických stran, ale mělo by to být rozhodnutí na základě chladné hlavy a dlouhodobé koncepčnosti. A hlavně společný tlak na SŽ, která tím, že pouze nekoná, tak odsuzuje tuto trať k zániku.
Závěrem bych se zásadně ohradil proti vyjádření oblastního ředitele SŽ Martina Kašpara, který několikrát tvrdil, že Ústecký kraj o tuto trať nemá zájem. To je pouze jeho subjektivní špatný názor, který se rozchází s tím, jaký má kraj záměr s provozem na této trati. Kraj vždy uváděl, že má zájem o objednávku vlaků jako turistické linky. A až se na této trati obnoví provoz, tak zájem cestujících může rozhodnout, jestli se na tuto trať vrátí opět pravidelný provoz, jako se stalo například na tzv. "Švestkové dráze"."
LEPŠÍ SEVER
Martin Klika, kandidát na hejtmana za Lepší Sever
"Dobrý den,
předně Vám děkujeme za možnost vyjádřit se k tématu budoucnosti Kozí dráhy. Téma samozřejmě dlouhodobě sleduji. Vzhledem k tomu, že jsem měl možnost hovořit s celou řadou dotčených institucí i lidí, ukazuje se mi jako jediná srozumitelná cesta vybudování cyklostezky ve stopě železniční dráhy. Předně: zatím není vůbec jasné, kdo by měl provoz na trati financovat. Zcela otevřeně musím říct, že kraj bude v důsledku výrazného propadu příjmů kvůli pandemii COVID-19 muset dvakrát rozmýšlet, kde utratí své peníze. Myšlenka, že by provoz na Kozí dráze platil pouze kraj je v tuto chvíli nereálná. Nedává to ani ekonomický smysl. Pokud jde nám všem o rozvoj turistiky v našem kraji - a věřím, že právě o to nám skutečně jde - je plán na vybudování cyklostezky rozumný. Nesouhlasím zcela s tím, že by cyklostezka byla diskriminační a měla omezené možnosti provozu. Pokud není provoz na trati ekonomicky atraktivní pro kraj ani pro soukromý sektor, je na místě hledat jiné varianty. A právě v této situaci se nacházíme. Rád bych dal za příklad třeba část cyklostezky Alpy - Jadran, která vede právě po tělese bývalé železnice a patří mezi nejkrásnější a hojně navštěvované dlouhé cyklistické trasy. Ani v případě České republiky není přeměna starých železnic na cyklostezky žádnou novinkou. Navíc, v případě Kozí dráhy by se jednalo o nejdelší cyklostezku tohoto druhu v naší zemi. Za nás, za Lepší Sever, se tedy i na základě výše uvedeného přikláním k vybudování cyklostezky."
Národní demokracie
Jan Mrázek, 2. místo na kandidátce
"Hezký den, reaguji na Váš dotaz k trati Děčín - Oldřichov, pokud je trať v provozuschopném stavu, není důvod ji nechávat ležet ladem, odklon nákladní dopravy, jak o něm píšete, by pomohl především přetíženému hlavnímu tahu Chomutov - Ústí. Objednávka osobní dopravy v pracovní dny na této trati přichází v úvahu spíše jen v dopravní špičce, o víkendech pak jako turistická linka. Obecně chceme v rámci objednávek dopravy lépe prověřovat dopravce, v autobusové dopravě vzal kraj zakázky místním společnostem a předal je firmám z jiných regionů na základě podhodnocené ceny, doprava pak byla zajišťována nekvalitně, viz známé spory s firmou Busline, která poté účelově vyvedla krajskou zakázku do společnosti TD Bus určené předem ke krachu. Takto jednají mafiáni, komunistický náměstek ÚK pro dopravu ale nehodláme takto jednat my. Tomuto se musí jak v autobusové, tak v železniční dopravě zamezit. Děkuji za dotaz."
Spojenci pro kraj
Jiří Řehák
"Jsem lídrem koalice Spojenci pro kraj (hnutí JsmePRO!, TOP 09, Strana Zelených, SNK – Evropští demokraté a LES), která kandiduje v letošních krajských volbách.
Podporu lokálních tratí máme v programu obecně, ale v současné době se soustředíme zejména na obnovní provozu na trati 132 Děčín – Oldřichov. Máme pro to několik důvodů – od těch osobních až po praktické.
Jsme jednoznačně přesvědčeni, že obnovení trati je v zájmu občanů Ústeckého kraje. Přísně ekonomická hlediska, která zatím převažují na straně odpovědných politiků Ústeckého kraje a i Správy železnic, v 21. století prostě neobstojí. Pravděpodobně bude potřeba dopravu i dotovat, především v případě každodenního provozu, ale to je stejné u každé služby. Ale v našem hnutí jednoznačně převládá názor, že se na ekonomiku provozu musíme dívat ze širšího pohledu. Trať spojuje aglomeraci se zhruba 100 000 občanů, kteří se mimo páteřní síť linek mohou dostat do sousedních měst a obcí bez přestupu. Při vhodném nastavení grafikonu trať opět může obsluhovat školy a menší firmy. Co ale vidíme jako hlavní bonus, je poloha trati, kopírující úbočí Děčínských stěn a Krušných hor. Do rekreačních zón, turistických a sportovních center je tak blízko, že by se mohla zvednout návštěvnost Děčínského Sněžníku, Tiských stěn, telnických sjezdovek, adolfovských běžeckých okruhů, v návazností na lanovou dráhu památky UNESCO v Krupce, areálů na Komáří Vížce i na Bouřňáku a Klínech a například i na oprámu Barbora.
Celé to koresponduje s naší koncepcí přeměny Ústeckého kraje tak, aby se náš kraj vymanil z nálepky oblasti těžby a těžkého průmyslu a změnil se na kraj moderních technologií a šetrného turistického ruchu.
To nejsou jen prázdná slova, podnikli jsme v tomto směru několik aktivit. Začátkem září jsme zorganizovali setkání ve stanici Bohosudov, kde proběhla diskuse mezi odborníky ze Správy železnic a dopravní fakulty ČVUT. Výsledkem bylo zjištění, že pokud jde o technický stav trati, je možné ji v řádu měsíců zprovoznit. Navíc vzniká šance instalovat modernější zabezpečovací zřízení a tím by se naše Kozina mohl stát jakousi pilotní dráhou – tedy společně s příkladem dobré praxe v Českém středohoří - Švestkovou dráhou. Další konzultace proběhla 23. 9. s vedením kraje – konkrétně s radním pro dopravu. Tam je to ovšem mnohem složitější, protože současné vedení kraje není nakloněno tomu, aby kraj objednal pravidelnou (tedy nejen rekreační či víkendovou) dopravu.
Na základě všech předchozích jednání dnes víme, že Správa železnic je ochotna zprovoznit železnici v případě, že na ní kraj objedná pravidelnou dopravu. To je stěžejní úkol pro příští zastupitelstvo a Spojenci pro kraj jsou připravení za to bojovat. A nejen proto, že máme na kandidátní listině několik „šotoušů“."
Adam Souček
"Má podpora je jasná! Aktuálně kandiduji za SPOJENCE PRO KRAJ a obnovu Kozí dráhy máme ve volebnim programu. Ať měl v minulosti kdokoliv jakýkoliv důvod, že provoz na Kozině stopnul, nyní je jasné, že Kozí dráha má pro budoucí rozvoj a turistický ruch v našem regionu zásadní význam! Všichni chceme aby se Ústecký kraj zbavil nálepky "špinavých dolů" a Kozina má kolem sebe tolik zajímavých míst, díky kterým můžeme turistům a lidem z jiných koutů naší republiky ukázat, jak je ten náš kraj hezký."
Severočeši.cz
/odpověď na facebooku - bez uvedení konkrétního jména/
"Vzhledem k tomu, že za nás kandiduje ředitel Destinační agentury České středohoří a turistiku a cestovní ruch i podporu hromadné dopravy máme mezi prioritami, tak všechny smysluplné nápady, které zlepší infrastrukturu pro cestovní ruch podporujeme."
/otázka "Podporujete tedy také obnovení železničního provozu na Kozí dráze...?" zůstala bez odpovědi.../
STAROSTOVÉ A NEZÁVISLÍ
Filip Ušák
"Z pozice volebního lídra Starostové a nezávislí Ústecký kraj
konstatuji jasnou podporu obnovení provozu na Kozí dráze. Železnici považuji za nesmírně vhodnou pro nastartování turistického života v Krušných horách. Kraj by měl jasně deklarovat svůj zájem obnovit na Kozí dráze dopravu, jak turistickou, tak i pravidelnou, čímž by vznikla SŽ povinnost trať obnovit. Tento názor deklaruji dlouhodobě a jsem připraven za něj v krajském zastupitelstvu bojovat. Filip Ušák - hejtman pro Ústecký kraj."
Svobodní
Pavel Dittrich, lídr kandidátky
"Dobrý den, můj názor je že, SŽDC by mělo zařídit funkční koleje a nikomu nebránit v jejich používání. Ovšem provoz by měl zůstat na soukromých firmách co dokáží jezdit po kolejích bez dotací od státu. Pokud má Kozí dráha významný turistický poteciál, pak by provoz bez dotací neměl představovat žádný problém. Nebylo by správné, aby Ústecký kraj obědnával a financoval za peníze nás daňových poplatníku další provoz na železnici, obzláště za současné situce, kdy se významě zadlužil."
Trikolóra hnutí občanů
Zdeněk Říha, kandidát do Senátu za hnutí Trikolóra v Děčíně
"Dobrý den,
dovolím si formulovat názor hnutí Trikolora k obnovení provozu na tzv. Kozí dráze:
Železniční dopravu se na Kozí dráhu nevyplatí vracet. V lokalitě již jezdí autobusy, mnoho lidí vlastní automobil, vlakové zastávky jsou daleko od obcí a od míst, kde lidé bydlí. Vzhledem k tomu, že by osobními vlaky jezdilo malé množství cestujících, byla by taková doprava oproti autobusové neekonomická (málokdo to už dnes přizná, ale z tohoto důvodu na ní byl v roce 2007 provoz zrušen). Pokud tvrdíte, že vybudování cyklostezky je diskriminační, je nutné si uvědomit a přiznat, že jakékoli nakládání s veřejnými penězi je vždy diskriminační, železniční dopravu také celá řada lidí nevyužívá a využívat nebude. Samozřejmě je možné, aby nějaký soukromý subjekt dráhu odkoupil a její zprovoznění i následující provoz realizoval na své náklady a na vlastní riziko. U železnice v České republice by bylo dobré, abychom se rozhodli, do jakých jejich segmentů budeme z veřejných zdrojů investovat. Kozí dráha to zcela jistě není.
Prosím o uvedení mé odpovědi v plném znění, děkuji."
VIZE - národní socialisté
Jan Vondrouš
"Vážení přátelé,
na základě Vaší výzvy mohu sdělit snad jen jediné: Kozí dráha by měla fungovat! To je ale spíše politická proklamace, než racionální názor na věc, který tedy trochu vysvětlím do hloubky. Již v době, kdy jsem působil na Ministerstvu dopravy, jako tajemník náměstka ministra dopravy, zde byly snahy o zrušení této trati z důvodu lukrativních pozemků, se kterými se chtělo jednoduše obchodovat. Problém tedy již v počátku nebyl v tom, jakou vytíženost ona železnice má, nebo ne. Problém byl, že by někteří politici nemohli provádět své milionové a miliardové obchody stylem levně koupit, draze prodat.
Argument, který je zmiňován – malá dopravní vytíženost, je argument pro každou železnici- zcela lichý! Protože jsem původem z Harrachova, kde vede nejstrmější železnice u nás tzv. zubačka a protože jsem jako malý bydlel právě na nádraží, pamatuji, jak i k nám jezdili političtí potentáti především z ODS a ukazovali červená čísla. Jak je třeba tu tra´t zavřít, protože zkrátka není rentabilní. Nakonec došlo k jejímu zavření v roce1997 a poté obnovení. Naštěstí díky vzniku krajů a ochotě obcí a měst se podařilo v roce 2010 dokonce trať obnovit do dnešního Polska (dříve Slezské Německo) a ta trať je jedna z turisticky nejvytíženějších tratí u nás! Chce to jen chtít.
Vraťme se ale ke Kozí dráze. Ano, i ona by potřebovala kompletní rekonstrukci, taktovou dopravu napojenou především na N2mecko a víkendové, sezónní vlaky, které by dokázali do „Podkrušnohoří“ dovést turisty nejen z Prahy a Středočeského kraje, ale také právě z Německa. Jak víme, právě naši sousedé jsou posedlí pěší turistikou a přechody přes Krušné hory z jedné strany na druhou by byly pro ně zajisté velkým lákadlem. Opodstatnění a využití tedy tato trať má, i když v současné době se zdá pravý opak.
Celá trať je sjízdná, takže náklady na obnovení provozu by byly minimální. Je to spíše o propagaci, využití evropských fondů a návazný turistický ruch včetně kultury, občerstvení atd., které se na to musí napojit, aby bylo pro dané zájemce zajímavé. Dnes se tomu říká marketing. Věřím však, že věchu dopravci ať již České dráhy, nebo AŽD a podobně, tyto záležitosti dnes již umí. A jestliže umí prodat Pendolino, nebo Švestkovou dráhu, proč by to nešlo s dráhou Kozí?
K tomu však je nutná politická vůle. A ta nebude fungovat, dokud se do popředí budou dostávat lidé, kteří nehájí zájmy občanů, ale zájmy své, nebo zájmy těch,kteří stojí v povzdálí. My otevřeně říkáme, že Kozí dráha by jezdit měla, že by se na ní dal navázat turistický ruch, a že by to byla příležitost i jak zvýšit zaměstnanost napříč několika regiony, kde se dnes v trávě linou koleje…To ale musí chtít i voliči.
S pozdravem VIZE . národní socialisté"
ZaRegion
/odpověď na facebooku - bez uvedení konkrétního jména/
"Podporujeme rozšiřování dopravy jako celku. Kozí dráha není jen doprava ale i turistický cíl, který má naši podporu protože svůj potenciál má kromě návštěvníků z Čech i z Německa. Celý projekt od rekonstrukce trati až samý provoz by klidně za nás mohl být po vzoru Švestkové dráhy, která funguje mezi Mostem a Lovosicemi."
Bez reakce:
ANO 2011
Česká pirátská strana
Česká strana sociálně demokratická
Čistý a lepší sever
Demokratická strana zelených - ZA PRÁVA ZVÍŘAT
Občanská demokratická strana
ROZUMNÍ - Petr Hannig - za spravedlnost a životní jistoty
Svoboda a přímá demokracie (SPD)
VOK - Volba pro kraj
Kontakt
Andrea Primusová
Africká 664/1, Praha 6, 160 00
IČ: 75505282
č. ú.: 1525353030/3030