Správa železnic a natáčení: otevřený dopis
Vážená paní ředitelko, dle naší domluvy z minulého roku nabízím do třetice Správě železnic prostor k vyjádření v dlouhometrážním dokumentu Záhada lokálek 2: Kozí dráha, jehož uvedení je plánované na začátek června letošního roku. Vzhledem k dosavadním zkušenostem (dvakrát potvrzené a následně zrušené natáčení) jsem nyní s ohledem na budoucí diváky filmu zvolila formu otevřeného dopisu/komunikace.
V roce 2017 Váš předchůdce zrušil domluvený termín natáčení, přestal zvedat telefony a odpovídat na maily. V loňském roce jste zrušili domluvený termín natáčení s panem Kašparem s odůvodněním: „Vzhledem k Vaší zainteresovanosti v dané problematice, kdy působíte jako mluvčí jedné zájmové strany, nejsme přesvědčeni o Vaší nestrannosti v dané problematice.“
Jak jsem Vám říkala již na osobním jednání, točím autorský dokument (který vychází z autorova osobního postoje). Mé působení na pozici tiskové mluvčí dopravce KPT rail trvalo měsíc (6/2020), kdy jsem nebyla zaměstnancem firmy, ale šlo o nárazovou výpomoc. Namísto odpovědí na zaslané konkrétní otázky jste tehdy poslala vágní vyjádření, které nyní v plném znění zveřejňuji.
„Pravidelná osobní doprava byla na trati z Oldřichova u Duchcova do Děčína ukončena v roce 2007 z důvodu nízkého počtu přepravených cestujících. Od té doby zde kraj žádné vlaky neobjednal. Správa železnic se musí chovat jako správný hospodář, proto v souladu s příslušnou legislativou používá prostředky na údržbu a opravy přednostně na tratích s pravidelnou osobní nebo nákladní dopravou. Současný stav tratě přitom umožňuje naší organizaci provádění dohledové činnosti.
Ani po řadě jednání kolem této trati však Správa železnic nemá informace o tom, že by mělo dojít k návratu původního rozsahu dopravy, tedy k zavedení celoročního každodenního provozu v rámci základní dopravní obslužnosti. Pouze taková intenzita dopravy odůvodní náklady, které by bylo nutné vynaložit na opravu a udržení provozuschopnosti dráhy.“
Vzhledem k tomu, že točím audiovizuální dílo, je takovéto písemné vyjádření pro film nepoužitelné. Z hlediska vyváženosti argumentů má ve filmu svůj prostor pan Smíšek z Děčína a pan poslanec Kolovratník, oba propagují myšlenku cyklostezky. V celkovém kontextu dané situace komentuje právník.
Nabízím tedy do třetice prostor pro vyjádření Správě železnic (tiskové oddělení či generální ředitel). Pan Kašpar vystoupil v Senátu na akci, která byla pořádána ve spolupráci se spolkem Záhada lokálek, některé jeho reakce jsou obsažené i ve filmu, jeho vyjádření proto není prioritou. Samozřejmě v případě, že by zájem měl, nabízím možnost natáčení na Kozí dráze tento pátek 19. března /dle domluvy/.
Termín natáčení dle domluvy v týdnu 22. – 26. března. Dle Vašich informací na osobním jednání „na tiskovém oddělení vždycky má někdo službu“, neměl by to tedy být problém…
Otázky posílám níže. Týkají se dvou okruhů, které film sleduje: Kozí dráhu a zákon o konzervaci dráhy.
Podmínky konzervace/odkonzervace
Kdo rozhodne o konzervaci?
Jaká jsou aktuálně navržená kritéria?
Bude trať před návrhem konzervace nabídnuta jinému provozovateli (popř. obcím a městům)?
Proběhne před návrhem ke konzervaci proces prodeje trati?
Jak reálně bude konzervace probíhat a kdo ji bude financovat?
Kdo bude financovat případnou cyklostezku na drážním tělese?
Kdo bude vlastníkem cyklostezky?
Kdo bude provozovatelem cyklostezky?
Kdo rozhodne o odkonzervaci?
Jaká jsou aktuálně navržená kritéria?
M. Kolovratník ve filmu říká: „V momentě, kdy vznikne ta objednávka, ať to tedy budou ti nákladní dopravci, anebo veřejní, třeba kraj s obcemi, že objednávají nové vlaky a ten požadavek dejme tomu k příštímu jízdnímu řádu, tak v těch termínech, kdy se jízdní řády chystají, přijde, tak Správa železnic začne konat, to znamená, musí se domluvit s těmi obcemi, říct jim: "Bohužel, cyklostezka končí,", vždycky bude mít prioritu to původní užití, ta železnice… u regionální tratě takové to oživení nebo vlastně znovuvybudování je opravdu záležitostí jedné stavební sezóny a od příštího jízdního řádu už ten provoz může fungovat.“
Trať Děčín – Oldřichov u Duchcova (Kozí dráha) 2016-2020
Termín výluka Zákon o dráhách nezná, na jakém legislativním základě je dlouhodobý ROV vyhlašován?
Částka potřebná na obnovení provozuschopnosti KD?
Kolik z té částky je třeba na zabezpečovací zařízení (konkrétní typ zab. zař)?
Kdo by byl investorem cyklostezky v tělese trati 133, kdo by byl vlastníkem pozemků?
Vysvětlení rozdílu mezi náklady na provoz poskytnuté redakci zdopravy.cz a náklady uvedené na žádost o poskytnutí informací (rozdíl za rok 2019: 1.820.000,- vs. 799.000,-)…
Kolik má SŽ vyčleněno ze SFDI na neinvestiční výdaje v rámci globální položky opravy a údržba celostátní a regionální dráhy pro rok 2021?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Věřím, že třetí nabízený prostor k audiovizuálnímu vystoupení již Správa železnic využije.
Andy Primusová, předsedkyně Záhada lokálek, z. s., režisérka dokumentů Záhada lokálek, 16. 3. 2021
Kontakt
Andrea Primusová
Africká 664/1, Praha 6, 160 00
IČ: 75505282
č. ú.: 1525353030/3030