Petr Borecký pro ČTK: Příbramský deník
Zdeněk Šponar, ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje
Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro dopravu
Změna jízdních řádů vlaků od roku 2022 a tzv. nahrazení vlakových spojů autobusy zřetelně snižuje kvalitu dopravní obslužnosti oblasti Mníšecka i Dobříšska pro místní obyvatele, z nichž řada je hlášena k trvalému pobytu v Praze, a výrazně omezuje možnosti dojíždění pravidelných rekreantů i turistů ve všední dny. Spoje s více přestupními vazbami neúměrně prodlužují časy dojezdů a významně zhoršují komfort cestování. Autobusy navíc neumožňují kapacitní přepravu kočárků ani kol a nelze je považovat za plnohodnotnou náhradu za vlaky. V celkovém důsledku minulé rozhodnutí Středočeského kraje prokazatelně snižuje počet cestujících využívajících veřejnou dopravu. Vyšší počet autobusů i nárůst individuální automobilové dopravy pak zásadně zatěžuje silnice, které jsou ve velmi špatném stavu.
Fakt, že lidé jsou nuceni využívat častěji auta, negativně zasahuje především hlavní město Prahu, které zvýšeným silničním provozem na rozhodnutí Středočeského kraje doplácí.
Při současné snaze omezování individuální automobilové dopravy se redukce provozu linky S88 jeví jako nepochopitelný krok zpátky proti celoevropskému trendu podporující především příměstskou železniční dopravu.
Správa železnic v minulých letech investovala do úseku trati 210 Čisovice-Dobříš desítky milionů z peněz daňových poplatníků, aby zajistila kvalitní železniční infrastrukturu. Rozhodnutí o jejím nevyužívání je nezodpovědným mařením prostředků státního rozpočtu.
Od roku 2021 v celé oblasti trati 210 trvale roste počet obyvatel i pravidelných rekreantů. Nízká relativní obsazenost spojů koncového úseku linky S88 je tedy zřetelně způsobená provozně-ekonomickou neefektivitou, kdy nastavený provozní koncept nerespektuje základní taktový model krajského Plánu dopravní obslužnosti: Vrané nad Vltavou X:00 – Mníšek pod Brdy X:30 – Dobříš X:00.
Žádáme Výbor pro dopravu Středočeského kraje, Zastupitelstvo Středočeského kraje a Radu Středočeského kraje, aby objednali plnohodnotný provoz linky S88 v celé délce trati 210 Praha-Dobříš ve všední dny i o víkendu v rozsahu minimálně 12 párů vlaků denně.
Analýza potenciálu železniční trati Dobříš-Praha z roku 2024 (Dipl. - Verkehrsing. Yannis Eysel, Technická univerzita Drážďany) jednoznačně dokazuje, že možnosti, jak zvýšit zájem cestujících, existují prezentace zde
Žádáme, aby IDSK jako odborný krajský organizátor veřejné dopravy na území Středočeského kraje pro zahájení veřejné diskuze co nejdříve připravil veřejnou prezentaci výsledků této studie a v návaznosti na ní zpracoval další stupně technické a stavební dokumentace.
Věříme, že společným cílem je zajištění kvalitní příměstské dopravy a omezování silniční dopravy.
Žádáme náměstka primátora pro dopravu a předsedu Komise Rady hl. m. Prahy - Řídící rada společného integrovaného dopravního systému Prahy a Středočeského Kraje i zodpovědné zástupce ROPID, aby naše požadavky svým jednáním podpořili.
Petiční výbor:
Adresáti:
Výbor pro dopravu Středočeského kraje
Zastupitelstvo Středočeského kraje
Rada Středočeského kraje
Náměstek primátora pro dopravu
Předseda Komise Rady hl. m. Prahy - Řídící rada společného integrovaného dopravního systému Prahy a Středočeského Kraje
Kontakt
Andrea Primusová
IČ: 75505282
č. ú.: 1525353030/3030