Požadavek iniciativy Vraťte vlaky na Dobříš! na zajištění plnohodnotného provozu vlaků linky S88 na trati 210 v úseku Dobříš-Praha, podporovaný stovkami podpisů, považuje radní pro dopravu Středočeského kraje za „emocionální výkřik spíše než racionální příspěvek do debaty“. No jasně, chtít veřejnou dopravu, která není komplikovanější než jízda na hřbetě oslátka, je naprosto iracionální.
Co by lidi ještě chtěli? Dostat se do práce, do školy, k lékaři, za zábavou atd. ve všední dny i o víkendu bez nutnosti absolvovat cvičení přestupní akrobacie? Cestovat s dětmi, aniž by museli na omezeném prostoru busů hrát kočárkový tetris, popřípadě vyrazit na výlet s kolem bez potřeby sbalit ho v autobusu do velikosti kapesního nožíku?
No a co, že ta výrazně rychlejší autobusová alternativa vede po silnicích ve stavu měsíční krajiny, jezdí víc aut a silnice se ničí? Hlavně, že se ušetří pár milionů za vlaky! Teda aspoň dokud nepřijde Středočeskému kraji účet za opravy rozbitých krajských silnic, což bude určitě víc než těch 100 mega na koleje ze státního rozpočtu, ale kdo by to řešil. To je problém budoucího krajského radního pro dopravu.
A když se nespokojení občané ozvou s peticí, pan radní Borecký jim s úsměvem vysvětlí, že kdyby se tolik nerozčilovali, mohli už dávno být někde v cíli – ideálně na kole nebo pěšky, protože čím víc lidí jezdí veřejnou dopravou, tím víc se prohlubuje ztráta celého systému – a tváří se přitom jako nejrozumnější politik ve vedení Středočeského kraje.
Petr Borecký svou reakcí pro ČTK předvedl mistrovskou ukázku absurdní ekonomické logiky. Stát investuje přes 100 milionů do opravy trati, ale Středočeský kraj se rozhodne, že vlaky jsou přežitek, a provoz radostně zařízne, protože „je to neefektivní“. To je ekonomická logika na úrovni člověka, který dostane drahou televizi a s triumfálním úsměvem ji rozmlátí kladivem, protože přece „existuje rádio“. Příště stát zafinancuje stavbu nového bazénu, ale jelikož provoz je drahý, kraj ho raději zasype pískem?
Takže co bude dál? Zrušíme tramvaje v Praze, protože chodit pěšky je zdravější? Zastavíme autobusy, protože přece každý může jezdit na kole? Nebo rovnou zrušíme taky silnice, protože „ani Středočeský kraj nemá peněz nazbyt“?
Každopádně, pan radní Borecký nám jasně ukazuje, jak se „šetří veřejné peníze“. Nechat stát investovat do infrastruktury, omezit možnost jejího využití a nasadit „alternativu“, která je z hlediska údržby infrastruktury pro kraj nákladnější. Možná bychom ho mohli navrhnout na cenu za nejlepší ekonomický stand-up roku, protože takhle absurdní humor se jen tak nevidí!
Andy Primusová, 16. 3. 2025
režisérka, předsedkyně Záhada lokálek, z. s.
členka petičního výboru
Kontakt
Andrea Primusová
IČ: 75505282
č. ú.: 1525353030/3030